• Ficha Técnica
  • Estatuto Editorial
  • Informação Legal
  • Política de Privacidade
  • Termos e Condições
  • Tabelas de Publicidade
Domingo, Dezembro 7, 2025
  • Login
Motociclismo
  • Novidades – Actualidade
  • Desporto
  • Ensaios e Comparativos
  • Equipamento
  • Revista Motociclismo
  • Troféu Yamaha
No Result
View All Result
  • Novidades – Actualidade
  • Desporto
  • Ensaios e Comparativos
  • Equipamento
  • Revista Motociclismo
  • Troféu Yamaha
No Result
View All Result
Motociclismo
No Result
View All Result
ADVERTISEMENT
Home Novidades - Actualidade

The Revolutionary 1973 Yamaha YZR500: Birth of a Grand Prix Legend

by Daniel Rhodes
Dezembro 7, 2024
in Novidades - Actualidade
0
A revolucionária Yamaha YZR500 de 1973: Nascimento de uma Lenda da mais alta competição

Source: Yamaha Motor

0
SHARES
0
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

The 1973 Yamaha YZR500 marked a pivotal moment in motorcycle racing history, representing Yamaha’s first serious attempt to challenge the established European dominance in the 500cc Grand Prix class. According to Yamaha’s official racing archives, this groundbreaking machine featured a water-cooled two-stroke engine producing approximately 90 horsepower, revolutionary for its time.

“The YZR500 (0W20) was our first real challenger in the premier class,” states former Yamaha Racing Division manager Masao Furusawa in Yamaha’s historical documentation. “We knew we needed something special to compete against MV Agusta’s four-stroke machines.”

RelatedPosts

António Maio selou a vitória no Raid Ferraria

Patentes revelam moto Yamaha E-turbo CP3

Nova Yamaha Tricity 125, sob três rodas em qualquer cidade

The motorcycle’s development was shrouded in secrecy at Yamaha’s Iwata factory. The engineering team, led by project manager Naito Takeshi, opted for an unconventional piston port two-stroke design. This decision proved crucial, as documented in Yamaha’s technical archives, allowing for a more compact engine layout while delivering explosive power characteristics.

Jarno Saarinen, the Finnish rider chosen to debut the machine, provided invaluable feedback during early testing. “The power delivery was unlike anything I had experienced before,” Saarinen is quoted in Yamaha’s racing chronicles. “It was raw and demanding, but you could feel the potential.”

The bike’s debut at the 1973 French Grand Prix sent shockwaves through the paddock. Its monocoque-style frame, another innovative feature confirmed by period technical documents, provided superior rigidity compared to contemporary designs. The water-cooling system, a rarity in Grand Prix racing at the time, allowed for consistent power output and improved reliability.

However, tragedy struck early in the season when Saarinen was killed in a racing accident at Monza. The development of the YZR500 continued, though, laying the foundation for future success. According to Yamaha’s competition records, the 1973 YZR500 established the basic architecture that would eventually lead to multiple world championships.

The specifications, as documented in Yamaha’s technical archives, were impressive for 1973:

  • Engine: 497cc water-cooled two-stroke
  • Configuration: Four-cylinder piston port
  • Power output: Approximately 90 HP @ 10,500 RPM
  • Frame: Monocoque-style steel construction
  • Weight: 135 kg (dry)

The YZR500’s legacy extends far beyond its initial season. As noted in Yamaha’s motorsport history, this motorcycle marked the beginning of Japanese dominance in Grand Prix racing’s premier class, a trend that would continue for decades to come.

Note: This article relies on Yamaha’s official historical archives and period documentation. As with all historical research from this era, some technical specifications and quotes may vary across different sources.

Tags: Yamaha

Related

General Motors volta a olhar para os motores a dois tempos com nova patente que pode mudar tudo

by Daniel Rhodes
Dezembro 2, 2025
0
General Motors volta a olhar para os motores a dois tempos com nova patente que pode mudar tudo

A General Motors surpreende a indústria ao registar um novo patente para um motor a dois tempos, reacendendo o debate em torno de um formato que muitos entusiastas...

Read moreDetails

Melhor do que nunca! Suzuki celebra 40 anos da GSX-R com uma edição refinada da lendária GSX-R1000R

by Redação
Julho 31, 2025
0
Melhor do que nunca! Suzuki celebra 40 anos da GSX-R com uma edição refinada da lendária GSX-R1000R

A Suzuki apresentou oficialmente a nova GSX-R1000R 2025, uma superdesportiva que representa o culminar de 40 anos de engenharia dedicada à alta performance. Desde a sua estreia, em...

Read moreDetails

Marco histórico na Ducati: produção da Desmo450 MX começou

by Bernhard Cousin
Maio 26, 2025
0
Marco histórico na Ducati: produção da Desmo450 MX começou

A Ducati escreveu uma nova página na sua história, com a primeira Desmo450 MX a sair oficialmente da linha de produção. Este é o novo modelo de motocross...

Read moreDetails

KTM AG fica na Áustria mesmo com a Bajaj: ‘Não teriam pago 800 milhões de euros se planeassem relocalizar’

by Bernhard Cousin
Maio 26, 2025
0
KTM AG fica na Áustria mesmo com a Bajaj: ‘Não teriam pago 800 milhões de euros se planeassem relocalizar’

O pagamento do estipulado aos credores salvou a KTM AG, que assim poderá manter as suas atividades no futuro e procurar voltar a prosperar do ponto de vista...

Read moreDetails

Honda atinge 500 milhões de unidades e sublinha: ‘Continuará a ser o negócio nuclear da empresa’

by Bernhard Cousin
Maio 26, 2025
0
Honda atinge 500 milhões de unidades e sublinha: ‘Continuará a ser o negócio nuclear da empresa’

A Honda atingiu recentemente a marca histórica do meio bilião (500 milhões) de motociclos produzidos desde que foi fundada em 1948 – dando continuidade ao seu crescimento desde...

Read moreDetails

Ducati Sea to Sea 2025: Um caso de sucesso verdadeiramente apaixonante!

by Daniel Rhodes
Maio 26, 2025
0
Ducati Sea to Sea 2025: Um caso de sucesso verdadeiramente apaixonante!

A primeira edição do evento premium "Sea to Sea" da Ducati conquistou definitivamente os participantes, proporcionando uma experiência motociclística única que atravessou a Península Ibérica de costa a...

Read moreDetails

Deixe um comentário Cancelar resposta

O seu endereço de email não será publicado. Campos obrigatórios marcados com *

  • Ficha Técnica
  • Estatuto Editorial
  • Informação Legal
  • Política de Privacidade
  • Termos e Condições
  • Tabelas de Publicidade

© 2024 Motociclismo - All rights reserved Motociclismo.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Novidades – Actualidade
  • Desporto
  • Ensaios e Comparativos
  • Equipamento
  • Revista Motociclismo
  • Troféu Yamaha

© 2024 Motociclismo - All rights reserved Motociclismo.