Para além do design, podemos encontrar uma melhoria nas mesas no modelo de 2024, agora com acabamento em cinzento titânio, mais leves e mais fortes, com base na experiência de competição.
A 301RR é a Cota mais potente dos modelos de construção em série. É um modelo concebido para a competição, daí a sua designação RR (Race Ready). O modelo tem toda a experiência comprovada herdada das motos de competição utilizadas pelos pilotos Montesa no Campeonato do Mundo de Trial, das quais adota a maioria dos seus componentes e soluções técnicas.
E, como não podia deixar de ser, a Cota 301RR herda o motor da moto que participa no Campeonato do Mundo de Trial2.
A Cota 301RR continua a ter por base um quadro de alumínio e um braço oscilante leves e de fiabilidade e desempenho já bem comprovados. Os discos de travão à frente e atrás são ondulados, tal como encontrado nas motos de competição, sendo a unidade traseira aprovada pela FIM. Isto resulta em maior mordacidade e maior potência de travagem em ambos os sistemas. Este modelo também possui cubos de roda maquinados em alumínio leve, uma solução que permite poupar uma quantidade significativa de peso. Mantendo as semelhanças com as motos Montesa World Trial, este modelo está equipado com um silenciador em alumínio, que aumenta a resistência e as performances.
Montesa Cota 4RT260R 2024
On its part, the Cota 4RT260R is now available with a new red paint, combined with black and grey. This new decoration features a fine reticulated texture with a matte effect. The black anodized frame features new grey and red graphics, which emphasize the whole Montesa character and combine perfectly with the new red beam, giving the Cota a new look. Following the line of the Cota 301RR, the design of the high-resistance stickers has been updated to provide greater protection to the frame part where the boots “rub” the most. The same design that has been adapted for the stickers of the exhaust and filter protections also includes new stickers for the wheels, just like its older sister, the Cota 301RR. In the riding position, the Cota 260R now features a new handlebar and grips.
The Cota 4RT260R is equipped with the most premium components, in the image of the Cota 301RR. Thus, this model is equipped with high-quality Showa suspensions, front and rear.
Montesa 4RIDE 2024
Beyond its more trial-oriented models, Montesa also announced changes to the popular 4RIDE, a model designed for trial touring. Aesthetically, the design of the 2023 model has been maintained. However, some of the improvements incorporated in its sister Cota 4RT260R have been adopted, such as the handlebar and grips. The most significant change for the 4RIDE is the new R16V front suspension, which can be adjusted for preload and extension.
It is also worth noting that the entire Montesa range is manufactured exclusively and worldwide at the modern Montesa Honda facilities in Santa Perpètua de Mogoda, Barcelona. All production processes are carried out in this factory, including engine assembly, plastic injection molding, frame, tank, and swingarm manufacturing, all in aluminum, and processes that ensure the highest quality standards of the brand.
RRP Cota 4RT260R: 7,790€
RRP Cota 301RR: 10,250€
RRP 4RIDE: 8,000€