Despite Taiwan being one of the world’s technological hubs, the Taiwanese manufacturer Sym, whose scooters have long been among the most popular in the West, has not truly entered the world of electric vehicles. On its global website, you can see a first range of battery models, but these models are not yet distributed in Europe. Another reason, therefore, for the prototype named EP3 to make headlines. It does not offer fully electric power, but hybrid, to overcome one of the biggest limitations of batteries, range.
Range goes from 35 km to 300 km. But with gasoline… The electric motor of the EP3 has a power of 4 kW (5.5 hp) and is therefore in line with products already on the market. The battery, however, is made of aluminum ions, which is a particularity. Of course, aluminum is much more common than the rare lithium, making the batteries theoretically cheaper. Furthermore – another good news – they are easier to recycle. Experts say that durability can also be longer, as well as having chemically more stable materials with a wider temperature range. Another advantage is the charging speed, with a much higher energy density than lithium ion. However, on the other hand, the energy density is much lower, just over half, and, simplifying, the lower the energy density, the lower the range. Therefore, this type of cells does not seem ideal for an electric vehicle. Unless it is a hybrid vehicle…
Daí a ideia deste conceito. As baterias permitem uma autonomia de apenas 35 km, o que é suficiente para uma deslocação urbana mas não para uma viagem mais longa, mas existe um motor de combustão tradicional a bordo que funciona como extensor de autonomia ou… um gerador, para o dizer de forma mais grosseira. Liga-se sozinho assim que a tensão da bateria desce de 75 para 60 volts e, ao queimar gasolina, gera eletricidade, aumentando a autonomia para 300 km.
Claro que seria mais simples, mas não teríamos pelo menos três das vantagens prometidas por esta EP3. A primeira é poder conduzir com energia eléctrica sem emissões onde ela é necessária, ou seja, no centro da cidade; a segunda é poder tirar partido das vantagens de aceleração e de conforto da tração eléctrica, mas, sobretudo, a terceira e mais importante vantagem é que o motor endotérmico em questão consome muito menos do que um motor a gasolina normal para a tração. Seria capaz de fazer o motor elétrico percorrer 90 km com um litro de gasolina. O depósito é de três litros, o que acrescenta mais 270 quilómetros de autonomia aos 35 km iniciais.
De momento, não sabemos se a Sym vai colocar esta EP3 em produção e, em caso afirmativo, quando, mas é certamente uma proposta alternativa que pode significar uma solução atractiva para aqueles que, por exemplo, vivem na cidade mas não têm acesso fácil a recargas.